Vi har været på tur i naturen, hvor vi har udforsket området omkring vores biotop samt vores evne til at være i naturen i længere tid og gennemføre aktiviteter undervejs.
Vi havde på forhånd lavet en liste med alle de ting, som vi tænkte vi ville få brug for.
Vi lavede også en skitse over en tidsplan for dagen, dog med henblik på at vi ikke skulle være 100% bundet af en tidsplan.
Opsætning af lejr
Ved ankomst delte vi os op i 2 hold, der skulle sørge for opsætning af lejr og bål.
Lejren blev sat op med godt samarbejde og det krævede drøftelser undervejs, hvor børns perspektiv sagtens kunne inddrages. Snorene skulle bindes højt oppe i træet, hvilket også krævede samarbejde og koordination. Undervejs kunne sanserne bruges til at bestemme hvor lejren skulle stå og hvorfor. Skovbunden var f.eks. lidt blød og derfor var nogle steder ikke optimale.
Pagodebål
Vi havde bestemt, at vi ville forsøge at starte bål med tændstål i avis, hvilket krævede lidt øvelse, men efter et par minutters samarbejde endte det med levende ild. Vi brugte medbragte dolke til at snitte spåner fra vores brænde. Dem lagde vi i midten af vores pagodebål imellem aviserne, så vi havde noget træ, som kunne brænde hurtigt i starten. Vi oplevede at et bål i naturne kræver konstant opmærksomhed fordi det hurtigt går ud, hvis man ikke passer på det.
Fiskeri
Vi havde medbragt en fiskestang, som vi ville bruge, når bålet var selvkørende og vi havde ro på lejren. Fiskestangen skulle klargøres og det gav os idéer til aktiviteter, hvor børn kunne inddrages.
Børn kan lære at binde en fiskeknude og de kan også nemt hjælpe med at grave efter orme og sætte ormen på krogen.
Efter proppen med orm på krogen var kommet ud i vandet, var der ikke meget andet at lave end at vente. Den ventetid kunne benyttes til at snakke med børn om hvilke fisk man mon kunne være heldig at fange eller hvad vi ellers kunne have brugt som madding.
Man kunne også snakke om den tålmodighed og optimisme fiskeri kræver og hvordan man i fællesskab kan holde humøret højt, selvom man ikke fanger noget.
Madaktivitet
Vi havde medbragt pølser, kartofler, løg, fløde og ketchup. Med det ville vi lave svensk pølseret. En ret hvor børn nemt kan deltage i alle faser. Vi skrællede kartofler og skar dem derefter i passende størrelser. Bålet skulle gerne have nok med brænde på inden vi gik i gang fordi retten havde brug for at stå og simre i lang tid. Først skulle løgene svitses og så skulle kartoflerne koges, før vi hældte fløde, pølser og ketchup i retten.
Afrunding
Alt i alt havde vi en dejlig dag i naturen, hvor vi fik prøvet kræfter med flere aktiviteter i det fri. Samtidig blev vi klogere på, hvad vi egentlig behøver at medbringe næste gang vi skal ud i naturen og vi lærte tilmed hinanden bedre at kende, hvilket vi kan bruge i vores fremadrettede gruppearbejde.
Vi glæder os til næste gang vi skal ud på vores biotop og lave flere udeaktiviteter.
Mojn!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar