Dyrehold opgave C
Af Robin, Louis, Rasmus og Anitad. 17/1-2020
Pædagogiske aktiviteter:
Vi forestiller os at vi kunne lave et forløb med en 3. klasse.
Før vi går i gang med selve oprettelsen af dyreholdet skal eleverne orientere sig på websiden Skoven-i-skolen. Link:
https://www.skoven-i-skolen.dk/content/snegle-0
Her kan eleverne undersøge fakta omkring snegle, se billeder og sammen kan vi gennemgå dette billede:
Foto kilde https://www.skoven-i-skolen.dk/content/snegle-0 |
Herefter kan vi sammen lave en liste over hvad det kræver at holde snegle.
Vi henviser til dyrehold opgave B samt skitsen over terrariet.
Eleverne kan være behjælpelige med opstart processen, herunder fylde spagnum i terrariet, sikre rette temperatur og fugtighed, vande/spraye jorden, indkøb af foder og tilberedning af dette (skære grøntsager osv), indsamle bænkebidere og bark, opsætte lys og varme, lave et vægtskema.
Vi taler med eleverne om at det er vigtigt at sneglene er placeret så de får masser af lys og hvor i klasseværelset mener eleverne, at sneglene vil få de bedste trivsel- og vækstbetingelser.
I denne proces oplever børnene at være nysgerrig og eksperimenterende og får udvidet deres viden om snegle.
I opsætning af terrariet og processen med at finde den bedste plads til sneglene, lære børnene at tage ansvar for et andet levende væsen, da børnene får et ansvar for dyrets trivsel- og vækstbetingelser.
Dette stemmer overens med de målsætninger vi i dyreholds opgave A har opsat for denne borgergruppe.
Sneglene kommer!!!!!
Når vi først har anskaffet os sneglene forestiller vi os, at vi eleverne i grupper af 3 elever får uddelegeret en uge af gangen, hvor de er ansvarlige for snegleholdet.
Dette gør vi for at give eleverne mulighed for at fordybe sig i snegleholdet, frem for at der er 25 elever der samtidig skal passe sneglene.
På denne måde har eleverne ligeledes mulighed og plads til at udfolde sig og blive mere og mere modige i forhold til at deltage på et passende niveau. De kan støtte hinanden og hjælpe der hvor andre måske har vanskeligheder og udfordringer.
Det er vores forhåbninger at eleverne på en uge, når at skabe en relation til sneglene og føle et tilhørsforhold til et dyr, som man måske ikke så ofte betragter som et kæledyr.
Følelsen af, at være ansvarlig for et andet væsen er ligeledes et emne, som vi håber at eleverne vil tage til sig.
Gennem forløbet med vejning, kan eleverne skabe hypoteser om hvorfor nogle snegle er vokset mere end andre og de kan samtidig måle sneglenes vækst vha en lineal.
Eleverne skal dagligt: Spraye sneglene med vand, give foder/grønt, holde øje med temp./fugt/lys.
Eleverne skal ugentligt: Forberede/skære grøntsager til ugens løb, vande terrariet, veje/måle sneglene samt vaske dem under en rindende vandhane med lunkent vand samt vaske dem med tandbørste.
Afprøvning af pædagogiske aktiviteter:
Pga den tidsmæssige begrænsning, når vi ikke at opføre et dyrehold, med alt hvad det indebære. Men vi er så heldige at vi d 29/1-2020 får mulighed for at afprøve mange af elementerne sammen med elever fra Fjordskolen i Aabenraa.
Vi har 2 hold a’ 6 elever i 2 x 25 minutter og vil køre et mini projekt om snegle-wellness. Her får de mulighed for at veje, måle, vaske og olierer sneglene, samt rengøre terrariet, give mad og finde bænkebidere.
Her får vi muligheden for at berøre nogle af de mål vi har for dyreholdet, nemlig:
1. Være undersøgende, nysgerrige og eksperimenterende i forhold til snegle
Eleverne bliver udfordret på sanserne og forhåbentlig bliver nogle grænser overskredne.
2. Lærer at tage ansvar for et andet levende væsen samt få et indblik i dyrenes trivsel og levevilkår
Forsigtigheden i at håndtere sneglene og give dem de rette betingelser for trivsel og vækst.
3. Gøre sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemetoder.
Herunder observere, lave hypoteser, forudsige og reflektere over dyrehold med snegle.
Via målinger og vægt sætte nogle hypoteser og refleksioner i gang hos eleverne.
Pædagogens rolle:
Pædagogens rolle er at være den overordnet ansvarsperson, både når vi får besøg af Fjordskolen, men også hvis vi etablerede et dyrehold ude i praksis.
Pædagogen sørger for at der bliver sat tydelige rammer, med synlige og visuelle plancher og planer for dyreholdet. Hvem gør hvad, hvornår og hvorfor. Vi vil ligeledes lave en evaluering og efter hvert uge-hold, for at følge op på elevernes oplevelser med pasningen af sneglene.
Vi må følger op på om sneglene bliver passet korrekt og at de lever under de rigtige forhold.
Dette er vigtigt både for sneglenes velbefindende, men ligeledes for at vise eleverne at vi er involveret og synlige aktive. Eleverne må kunne spejle sig i en voksen, som er vedholdende, motiveret og ansvarsfuld.
Indkøb af mad og diverse kommer lidt an på placeringen. Hvis der en en købmand eller butik i nærheden ville det være oplagt, at eleverne selv handler ind. Man kunne måske også få en aftale med den lokale købmand/butik, om at eleverne måtte hente et salathoveder, gulerødder osv hvis dette alligevel skulle smides ud.
Sneglene spiser økologiske grønsager pga at de ikke tåler sprøjtede grønt.
Hvis dyreholdet med snegle skulle afskaffes, er det ligeledes pædagogens ansvaret at dette gøres korrekt. Kæmpe afrikanske sneglene må ikke slippes fri i den danske natur, da det ville risikere at vi får indført en art i den danske natur som vi ikke er interesseret i. Sneglene betegnes som en invasive dyreart og kunne i værste fald bekæmpe danske plante- og dyrearter. Pædagogen må ligeledes fjerne og bortskaffe æg og udklækkede snegleunger, for at holde bestanden nede.
Aktiviteter:
Det er pædagogens rolle at motivere eleverne.
Og inddrage snegle holdet i undervisningen så vidt det er muligt.
Vi kommer her med vores bud på forskellige aktiviteter, som man jævnligt kunne lave med eleverne, for at forhindre, at sneglene blot bliver til endnu en genstand som bare står hen i klasselokalet:
- Måle/veje sneglene og lave diagrammer/kurver og udregninger af vækstforholdene.
- Fange snegle i naturen i marmeladeglas? Hvad skal der ind i glasset for at tiltrække snegle? Æbler, kål, salat osv.
- Lav et forsøg hvor eleverne undersøger hvilken føde sneglene bedst kan lide og om de bruger lugte- eller synssansen for at finde føden.
- Lav et forsøg hvor man placere et stykke melon 5 cm væk fra sneglen. Hvis sneglen kan dufte sig frem til føden, så forlæng igen afstanden med 5 cm hver gang og undersøg hvor langt lugtesansen rækker hos sneglen.
- Lav eksperimenter med sneglens hastighed. Brug millimeterpapir og mål med et stykke snor hvor langt sneglen nåede på 30 sek. Lav udregninger hvor hurtigt sneglen er i minuttet eller i timen. Brug gerne flere snegle og find den hurtigste.
- Sneglevæddeløb. Lav evt forskellige underlag og undersøg hvilket underlag snegle bedst foretrækker. Er det sand, græs, sandpapir, asfalt, sten, grus osv
- Lav en lille mini trækvogn af en tændstikæske, snor og tape (tapes fast på sneglens hus) og se hvor tunge genstande sneglen kan trække afsted med. Udregninger hvor meget sneglen kan trække i forhold til egen vægt, og overfør dette på dig selv.
- Tegn, mal eller brug modellervoks/ler til at lave din egen snegl.
- Tilbered og smag på hvidløgsmarinerede vinbjergsnegle fra supermarkedet- tal om alternativer til det kendte kød vi i dagligdagen indtager i rig mængder. Kan der produceres kød nok til alle også når befolkningstallet bliver ved med at vokse? Og kan vi få proteiner ind i vores kost på en anden måde? fx insekter
- Lave snegle boller
Kilde https://www.pinterest.co.kr/pin/784963410029003207/?lp=true |
Aktiviteterne er mange og det er kun fantasien der sætter grænser.
Vi glæder os til at få besøg af eleverne fra Fjordskolen og høre deres mening og det at holde snegle.
Vi ses på bloggen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar