13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
• I forbindelse med at formidle udviklingen i nogle aktiviteter, kan man lave målestoksforhold i form af en linje. Linjen kan være en klar illustreret oversigt, hvor børn kan flytte på en melonmagnet i forhold til, hvor langt væk sneglen har bevæget sig efter melonen.
• Hvis man har lyst til at lave hastighedstest af sneglene, vil vi lave en tavle, hvor man har mulighed for at skrive ugens tid på. På den måde kan eleverne nemt være med til at dokumentere udviklingen af sneglene.
• Der kan ligge en sneglebog, som ugens sneglehold kan skrive i. De kan tage billeder af dem selv og sneglene, hvilket skal dokumentere deres arbejde og hjælpe os pædagoger med at se hvordan de har haft det i processen.
• Lave en tavle som børnene kan bruge til at beskrive det sjoveste fra ugen med sneglene og hvad de har lært, som de ikke vidste før. Der kan være piktogrammer til de yngste, som har svært ved at formulere sig og til de ældre, kan der være formulerede spørgsmål, der kan hjælpe børnene på vej, med at beskrive læringsprocessen.
Pædagogens rolle undervejs:
Det at holde dyr kræver også hjælp fra pædagogen. Pædagogerne kan på skift hjælpe snegleholdet med at holde styr på de ugentlige opgaver. Måske stille spørgsmål undervejs, hvis der er noget som pædagogen synes skal have lidt ekstra fokus.
Læringsudbytte i disse aktiviteter:
• Vi forventer at dette forløb vil styrke børnenes empati for dyr og det at nære omsorg for andre. De udvikler en ansvarlighed ved at skulle rengøre sneglene og terrariet. Det styrker også deres evne til at samarbejde idet de er inddelt i små grupper, hvor de i fællesskab skal løse opgaverne.
• Det øger børns forståelse for naturen, hvilket også kan bidrage til at de værner mere om naturen og miljøet fordi de gennem dyreholdet har lært hvilke vilkår dyr lever bedst i.
https://sn.dk/Odsherred/En-snegl-er-nok-lidt-soed/artikel/866503
- snegl og dreng
https://auhist.au.dk/samlingerne/personarkiver/folmerwisti/folmer-wistis-scrapbog-1928-1936/ - scrapbog
https://pictoboards.dk/om-pictoboards/
- Strukturtavle
https://www.dbentertainment.co.uk/category/extras/280/magnetic-topgear-score-leader-board-hire - Scoreboard
Ingen kommentarer:
Send en kommentar