mandag den 6. januar 2020

Mål for dyreholdet, opgave A
Af Robin, Louis, Rasmus og Anita 

Afrikanske kæmpesnegle/ACHATINA FULICA
  1. Vælg en bruger/borgergruppe

    1. Da vi alle er SFP-studerende vælger vi borgergruppen børn i skolealderen (6-7 år). Dette gør vi for at få så meget erfaring med netop denne børnegruppe så muligt. Ligeledes indtænker vi at få inspiration til vores videre arbejde og vores kommende praktik 3.   
Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
  1. Hvilke mål er derfor bruger/borger gruppens læringsudbytte?

    1. Være undersøgende, nysgerrige og eksperimenterende i forhold til snegle
    2. Lærer at tage ansvar for et andet levende væsen samt få et indblik i dyrenes trivsel og levevilkår 
    3. Gøre sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemetoder. Herunder observere, lave hypoteser, forudsige og reflektere over pasning af snegle.


  1. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelser- og læringsmuligheder? 

    1. Sneglene placeres i et terrarie, så man altid kan følge med i sneglene velbefindende og trivsel.
    2.  Vi vil gerne stimulere børnenes sanser, deres nysgerrighed om selve dyret og hvordan dyret lever i naturen. Desuden hvordan snegle  lever i fangenskab og hvordan man holder afrikanske kæmpesnegle og hvordan de trives. Derfor skal det være en mulighed at tage sneglene ud. 
    3. Selve indretningen i terrariet er begrænset, da der ikke må placeres genstande som sneglene kan falde ned på og beskadige deres sneglehus. Dog vil vi placere en kæp som sneglene kan kravle rundt på, et lille “hus” de kan gemme sig i, samt evt forsøge os med planter. Sneglene æder dog det meste. Vi vil forsøge at gøre terrariet indbydende, men dette kan dog være en udfordring, da sneglene bor i jord/spagnum. 
    4. Vi vil ligeledes indsætte nogle bænkebidere som er med at holde rent hos sneglene, da disse spiser sneglens afføring.  
    5. Vi er opmærksomme på at terrariet skal virke overskueligt for borgergruppen og at de gennem få dekorationer får den bedste oplevelses- og læringsforudsætning. 

  1. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?

    1. Vi vil se hvad sneglene spiser og hvor meget de spiser. Hvad er en snegl – hvordan ser den ud – hvad kan du (barnet) se? Hvad er sneglehuset lavet af og hvordan er det lavet? 
    2. Kategorisere- hvirvelløse dyr 
    3. Hvordan bevæger den sig rundt/slim.
    4. Sneglens anatomi, følehorn, øjne, tarm, mund 
    5. Hvor længe kan en snegl leve og hvordan formere den sig- hermafrodit? Hvor mange unger osv 
    6. Hvor stærk er en snegl? - Bevæg dig som en snegl med tilsvarende vægt.
    7. Børnene kan hjælpe med at give mad og vaske sneglen rent for jord under vandhanen og børste den med en tandbørst, samt rengøre og vedligeholde terrarie (skrabe smil af). Her får de mulighed for at få afprøvet de forskellige vidensformer- herunder især den kropslige viden. 


  1. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?


    1. Motivation/ Nysgerrighed
    2. Evnen og lysten til aktivt være deltagende i at passe/holde snegl- passende deltagelses muligheder, så barnet ikke tvinges ud i noget som er ubehageligt/grænseoverskridende.
    3. Tage sig mod til, over tid, at være mere aktive og måske røre sneglen. 
    4. Taler børnene efterfølgende om sneglen/ tegner/fortæller om deres oplevelser.
    5. Lave små quiz om snegle og snegle hold- har de opnået noget viden?
    6. Refleksionsarbejde 
  

Øko - system 



1 kommentar:

  1. Kiggede lige forbi ;-) Fint ækosystem! Overvej "undersøgende, nysgerrige og eksperimenterende " - om disse begreber kan kobles til de naturfaglige nøglekompetencer?

    SvarSlet