tirsdag den 28. januar 2020

Plantehold B

PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER


Plantehold

Af Anita, Robin, Rasmus, Louis
d. 24/01-2020

Vi forestiller os at kunne arbejde med børn i indskolingen, hvor aktiviteten skal foregå i SFO’en. Forløbet med planteholdet i SFO’en vil være med til at børnene for nogle naturoplevelser og naturformidling. Den pædagogiske idé er at støtte børnenes læring og kompetenceudvikling i frie, trygge og bæredygtige rammer, så deres bevidsthed om gode råvarer, natur og madlavning styrkes
Før vi går i gang med at plante planterne, skal vi have en snak om hvilke planter vi gerne vil plante og hvordan selve forløbet skal foregå. I samarbejde med børnene vil pædagogen gennemgå og orientere sig på websiden Skoven-i-skolen.
Link: https://www.skoven-i-skolen.dk/content/havebrug-6-klasse



Foto kilde: https://www.skoven-i-skolen.dk/content/havebrug-6-klasse

Børnene skal inden plantningen af grønsager, have lavet nogle plantekasser som skal stå ude på SFO’en område. Disse plantekasser skal bruges til at afmærke børnenes have og hvor deres valgte grøntsager skal planters. Inden kasserne placeres ude på SFO’en område vil vi tage en snak med børnene, hvor de tror at deres grønsager får mest lys og hvor på området de mener at planterne bedst vil gro.
Dette skulle gerne være med til at gøre børnene nysgerrige, lyst til at eksperimenter og få udvidet deres viden indenfor planter. Børnene lære at tage et ansvar overfor planterne, da børnene får ansvaret for at passe planterne, så de kan gro bedst muligt.


Tid til at plante grødsager


Foto kilde: https://glamsbjergfriskole.dk/fritterens-koekkenhave/

Som beskrevet i afsnittet over, vil børnene nu være klar til at plante deres grønsager. Børnene skal ud på SFO’en område placere deres klasser, hvor de efter følgende skal fylde dem med jord. Børnene er to og to om deres planter. Grund til at de ikke er så mange i en gruppe, er at børnene har mulighed og plads til at udfolde sig og blive mere deltagende, de kan støtte hinanden og hjælpe hvor der skulle være vanskeligheder og udfordringer.

Efter plantningen af deres grønsager, skal børnene have nogle pligter. Børnene skal dagligt se til deres planter, for at holde øje med om jorden er blevet for tør.

Børnene skal ugentligt holde øje med om der skal luges, for så efter følgende at fjerne ukrudtet.

Når børnene har luge ukrudt, kan der koges suppe på brændenælderne og man kan lave en salat på skvalderkål.

Når vi kommer til at grønsagerne har lagt længe nok i jorden (efterår), handler det om at høste grønsagerne. Vi får grønsagerne med ind i køkkenet, hvor vi skal tilberede dem og spise dem.

Mål for plantningen af grønsager:
1. Være undersøgende, nysgerrig og eksperimenterende i forhold til at få planterne til at gro.
2. Lære at tage ansvar for at have nogle planter samt få et indblik i hvordan planter gror på.
3. Gøre sig nogle erfaringer med naturen og observere grønsagerne samt kendskab til gode råvarer.




Pædagogens rolle


Pædagogens rolle er at være den overordnet ansvarperson, når det gæller etablering af planterne og når børnene skal bruge haveredskaber.

Pædagogen sørger for at der bliver sat tydelige rammer for hvordan man skal begå sig ved planterne og de andres planter. Udover dette vil pædagogen lave en evaluering efter hver uge, for at høre hvordan det går i grupperne og deres oplevelser med planterne.

Pædagogen må følge op på om planterne bliver passet korrekt og at de får de rigtig forhold til at gro. Dette gøres for at vise eleverne at pædagogen er involveret. Eleverne må kunne spejle sig i en voksen, som er vedholdende, motiveret og ansvarsfuld.

Indkøb til planteholdet i SFO’en kan gøre i samarbejde med børnene. Børnene kan tage noget med hjemme fra og de kan sammen handle frø ind som de vil så. Træ som skal bruges til kassen som viser børnenes plante område, kan skaffes igennem forældre, ellers er det op til pædagogen at finde det nødvendige træ. Ud over træet, skal pædagogen skaffe redskaberne som små river, skovle m.m.

Hvis planteholdet med børnenes planter skulle afskaffes, ville det være noget pædagogen kunne gøre i samarbejde med børnene, da det ikke kræver det helt store at skaffe af med. Dette ville også være med til at give børnene et blik ind i hvad naturerne kan og gør ved f.eks. at så græs hvor haverne engang var.

Håber det kunne være med til at inspireret.

Vi ses på bloggen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar