Planteholdsopgave
Af Robin, Rasmus, Louis og Anita
Gruppe 4
10/1-2020
Vi har studiegruppen valgt at indsamle og dyrke følgende frø/ løg og kerner:
Kategori 1: Frø fra vilde planter
Blandet blomster frø
Kategori 2: Frø fra køleskabets grøntskuffe / køkkenskabe / krydderihylder
Tomatkerner
En skive tomat med kød
En stump gulerod
Et fed Hvidløg som spirer og et fed det ikke spire
Kerner fra en rød peberfrugt
Chili
Et alm hel løg
Ingefær som på forhånd havde vækst knopper
Dadel sten
Dadel sten som på forhånd havde lagt i vand i flere uger
Citron kerne
Kartoffel som spire
Kartoffel som ikke spire
Kategori 3: Frø fra frøposer
Krokus løg
Perle hyacint løg
Fugle Hamp
Solsikkefrø
Bladdild
Kruspersille
1. blogindlæg
Vi vil eksperimentere med forskellige frø og grøntsager.
Vi har plantet tomater på to forskellige måder.
I den ene potte har vi kun plantet kernerne, og i den anden potte har vi plantet en skive tomat.
Vs.
Vi vil ligeledes eksperimentere med om det har en indvirkning på spire processen, at nogle frø på forhånd var i gang med at spire fx kartoffel og hvidløg.
Og om dadel sten som havde lagt i vand, hurtigere vokser frem, frem for dem som var helt tørre.
Udplantning og udformning at plantepinde/navneskilte
Noget andet vi vil eksperimentere med, er om vi kan få toppen af en gulerod til at sætte rødder og vokse en ny top.
Vi har plantet et helt løg som vi vil undersøge, om det sætter nye rødder og frem vokser en ny grøn top.
Ingefær
Kilder: Kap. 5.1 Planter i pædagogisk praksis s. 83-108 i Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis). Læs også gerne: Praktisk Økologi1/2007: Temanummer om børn og haveliv
Farrell, H. (2016). Så dine frø og kerner (s. 12-40). Samvirke.
Frø. Gyldendal
http://denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Botanik/Almen_botanik/fr%C3%B8
Om at så:
https://ingridmblog.wordpress.com/insekter-i-haven/
NATURFAGLIGE OVERVEJELSER om Klima, vanding, gødning lysforhold, temperatur mv. Hvad er et frø? Hvad er en plante / plantens forskellige dele? Formeringsformer:
Planternes behov:
Alle vores planter kan tåle et indeklima og der er nogen som kan have godt af, at blive omplantet senere, når de er begyndt at spire. Vi har plantet løg og hvidløg, som tåler at stå over vinteren. Så længe de står indenfor har det ikke den store betydning fordi temperaturen er jævn og der ikke kommer frost.
Hvad er et frø?
Frøet er det der giver planten mulighed for at sprede nyt liv. Frø er formerings- og spredningsorgan hos frøplanter.
Fig. Selve frøet
Fig. Hvordan frøet udvikler sig
Spredning af frø er noget der er udviklet i samspil med omgivelserne gennem millioner af år. En form for spredningsmekanisme er vindspredning, hvor planten er lavet på den måde, at vinden blæser frøene videre til nyt liv.
Fig. Frøspredning via vind
Fig. Frøspredning via dyr
(Kilde: Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv: kapitel 5.1 planter i pædagogisk praksis s. 90-92)
Fig. Bestøvning 1
Fig. Bestøvning 2
De fleste vil sige at det er noget med blade, blomster og rødder.
Der er noget som vokser i jorden og som har brug for lys og vand.
Nogle vil sige det er urter, andre vil sige det er buske eller træer.
Vi kender den også som ukrudt og andre vil igen forbinde planter med deres afgrøder og noget vi er afhængige af i forhold til kost.
Kært barn har mange navne.
Et bud kunne se sådan ud:
Fig: Hvad er en plante?
For at vende tilbage til vores eget plantehold, har vi valgt at placere vores planter i vindueskarmen i en sydlig retning. Ved at vi har placeret vores planter der, får vi mest ud af solen i den tid den er fremme. Hvis vi var i en sommerperiode, ville vi placere de planter der ikke har noget imod lidt lys i en nord - øst retning.
Fig. Placering af potterne
Dyrkningsforhold:
Vi har plantet i plastic, terrakotta (lerpotter) og i opvarmet spirekasser.
Kredsløb af planter i vores plantehold:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar